4.1 Eerlijke woningmarkt
GroenLinks/PvdA staat voor een eerlijke woningmarkt. Maar goed en betaalbaar wonen is voor steeds minder mensen vanzelfsprekend. De kloof tussen huizenbezitters en huurders/starters wordt steeds groter. Met een actieve grondpolitiek kan Middelburg zorgen voor meer huur- en koopwoningen tegen een betaalbare prijs. Zo weren we speculanten die kostbare grond uitsluitend zien als belegging. Daarnaast introduceren we een anti-speculatiebeding met een woonplicht van drie jaar na oplevering van een nieuwbouwwoning. Dit voorkomt de aankoop van nieuwbouw puur om direct na oplevering met winst te verkopen.
Ook breiden we de starterslening uit voor een maximale aankoopprijs van € 170.000 naar € 250.000. Op deze manier verkleinen we voor jongeren en starters de drempel.
Er komt een verhuurdersvergunning voor het verhuren van een woning of kamer. Wie huurders uitbuit, niet zorgt voor fatsoenlijke woonomstandigheden of discrimineert verliest zijn vergunning. Bij wantoestanden krijgt de verhuurder een waarschuwing. Na drie waarschuwingen wordt de vergunning ingetrokken.
4.2 Van sociale huur naar sociale koop (JeStekregeling)
2Om de stap tussen huur en koop te overbruggen, introduceren we sociale koopwoningen (de oude JeStek-regeling van Woongoed). Woningbouwcorporaties stimuleren om sociale koopwoningen aan te bieden tot € 200.000. Deze woningen subsidiëren we deels bij aanschaf, waardoor de aankoop laagdrempelig is. Wie verkoopt betaalt de subsidie, met winst of verlies, terug.
Op dit moment verkopen woningbouwcorporaties regelmatig sociale huurwoningen. PvdA/GroenLinks wil deze verkoop uit de prestatieafspraken halen. Als het uitzonderlijk toch gebeurt moet de bestaande huurder het eerste kooprecht hebben onder de voorwaarden van Sociale Koopwoningen. Om de energielabeldoelen te halen stoppen wij met de verkoop van de minst duurzame woningen.
4.3 Bouwen, bouwen, bouwen
Iedereen wil het: bouwen, bouwen, bouwen. Waarom gebeurt het dan te weinig? GroenLinks/PvdA wil, naast de huidige bouwplannen, versneld extra locaties aanwijzen voor nieuwe bouwprojecten. Alleen zo kunnen we de vraag bijhouden. Op de huidige AZC-locatie (Laurens Stommesweg) komt ruimte voor een wijk in het groen. Daarnaast moet de industrie uitwijken buiten de stadsring. Arnestein I (het gebied tussen het stadskantoor en de N57) wordt bestemd voor ondernemers, bijvoorbeeld voor (creatieve) startups en woningen. Want aan het kanaal heb je een prachtig uitzicht over de Middelburgse binnenstad!
De Cleene Hooge geldt als reservelocatie voor woningbouw. Dit willen we zoveel mogelijk beperken: geen hoogbouw, wel diversiteit met de nadruk op duurzaamheid en natuurinclusief bouwen. Via kavelruil bouwen we zoveel mogelijk op andere plekken, zodat er minder afbreuk wordt gedaan aan de natuur.
GroenLinks/PvdA kiest voor zoveel mogelijk bouwen binnen de huidige bebouwde kom op inbreidingslocaties als de bouwput, locatie Winston Churchilllaan, Nassaulaan etc. Die keuze betekent ook dat we, uiteraard op Middelburgse schaal, kiezen voor hoogbouw.
Circulariteit wordt een uitgangspunt bij gronduitgifte, aanbesteding en vergunningen. Binnen de omgevingswet stellen we scherpere eisen aan de milieuprestaties van nieuwbouw. Aanleg van houtkachels of openhaarden wordt niet toegestaan. Naast het feit dat onjuist stoken voor veel overlast zorgt is het ook milieubelastend. Daarnaast is het goed dat er houtrookvrije zones komen waar ook mensen die veel last hebben van rook onbelemmerd kunnen wonen.
Starters, studenten, daklozen, statushouders en arbeidsmigranten moeten veel sneller een woning krijgen. De gemeente laat flexibele woningen bouwen. Voorwaarde is wel dat de bewoners na een aantal jaar doorstromen naar een permanente woning.
4.4 Nieuwe woonvormen
Met meer creativiteit kunnen wij de wooncrisis aanpakken. Denk aan coöperaties, woonzorgclusters en woongroepen, maar ook aan het omvormen van leegstaande bedrijfs- en kantoorpanden tot woningen. De gemeente speelt hier een belangrijke rol door het wijzigen van bestemmingsplannen, ook bij panden die zij niet bezit. Inwoners moeten zelf initiatief kunnen nemen, onder meer door het promoten van Stichting Collectief Particulier Opdrachtgeverschap Zeeland.
We gaan beter bouwen naar behoefte. Door de dubbele vergrijzing ontstaat een groot tekort aan passende woningen voor ouderen. De woningnood voor (alleenstaande) 65-plussers is de komende tien jaar nijpend. Als ouderen doorstromen naar een passende woning ontstaat er weer ruimte voor gezinnen en starters.
Met passend wonen bedoelt PvdA/GroenLinks ook dat de openbare ruimte toegankelijk en veilig is voor ouderen. Er zijn ontmoetingsruimten, voorzieningen voor dagelijkse levensbehoefte en eerstelijnszorg. We steunen woongemeenschappen in de wijkharten, zoals het Griffioen. Ook hofjes en gedeelde voorzieningen zijn een goed idee.
4.5 Tweede woningbeleid
Wij willen geen recreatieve verhuur van tweede woningen meer. We verbieden het onttrekken van woningen met een WOZ-waarde lager dan € 300.000. Het verbod geldt ook voor kamerverhuur en deeltijdwoningen. Dit deel van de woningmarkt blijft toegankelijk voor onze inwoners. Toerisme en horeca hebben het wonen in de binnenstad en de belangen van bewoners hierbij te veel naar de achtergrond gedrongen. Dat moet anders.
4.6 Arbeidsmigranten
Arbeidsmigranten wonen vaak in erbarmelijke omstandigheden. Dit zorgt voor overlast, waardoor het draagvlak voor arbeidsmigratie krimpt. Daarom wordt de huisvesting van arbeidsmigranten een taak van de woningbouwcorporatie of verhuurders met een vergunning (bijvoorbeeld werkgevers). Zij voorzien arbeidsmigranten van degelijke woningen voor de korte en middellange termijn.