6.1 Kansengelijkheid

Wie je ouders zijn, mag niet bepalen hoe ver je kunt komen of hoe groot je kunt dromen. Ieder kind verdient een goede start. Onderwijs moet startachterstanden wegwerken en talenten verder ontwikkelen. Geen enkele jongere mag voortijdig afhaken. We schrijven niemand af. Iedereen die leerplichtig is zit of op school of volgt een leerwerktraject. Kinderen met een ontwikkelingsachterstand gaan in het kader van passend onderwijs naar een reguliere school. Alleen waar het niet anders kan blijft specialistisch onderwijs nodig.

6.2 Integrale Kindcentra

In een Integraal Kindcentrum zijn opvang, onderwijs, opvoeden en zorg onder één dak, op basis van één pedagogische visie, met één team en één leiding. Dat is veilig en vertrouwd voor ouders en kinderen. IKC De Aventurijn in de Griffioen laat zien hoe samenwerking leidt tot het behoud van voorzieningen in de wijk en het versterken van de kwaliteit. De Aventurijn is zeer succesvol en barst aan alle kanten uit zijn voegen. Ook in andere delen van Middelburg komen steeds meer IKC’s. Voor ouders is dit aantrekkelijk. Wij willen dat de gemeente een actieve rol speelt in de verdere ontwikkeling van IKC’s door te helpen met gebouwen, het aanbod voor vroeg- en voorschoolse educatie en het aanstellen van combinatiefunctionarissen.

We zijn voor samenwerking tussen (brede) scholen. Zo worden multifunctionele accommodaties ook na schooltijd en in de avonduren maximaal gebruikt.

6.3 Extra aandacht waar nodig

De gemeente zorgt ervoor via het Nationaal Programma Onderwijs en het onderwijsachterstandenbeleid dat ieder kind gelijke kansen heeft. Er is extra aandacht voor natuur- en milieueducatie en kunstzinnige vorming, waaronder muziekonderwijs. Voor hoog getalenteerde leerlingen komen er meer mogelijkheden die aansluiten op hun eigen ontwikkeling. De gemeente stimuleert extra aandacht van scholen voor deze leerlingen, die vaak relatief slecht presteren en eerder uitvallen.

Volwassenen krijgen een (tweede) kans om een achterstand in bijvoorbeeld een taal weg te werken. Wij bestrijden laaggeletterdheid bij zowel kinderen als volwassenen.

6.4 Schoolzwemmen

Middelburg kent al enige tijd geen schoolzwemmen meer. We maken ons zorgen over kinderen die niet of onvoldoende kunnen zwemmen. Het nieuwe college brengt in kaart hoeveel kinderen nu zonder zwemdiploma school verlaten. De organisatie van zwemlessen moet anders, bijvoorbeeld via IKC’s of de buitenschoolse opvang. Juist in Zeeland moet ieder kind kunnen zwemmen.

6.5 Aantrekkelijke schoolgebouwen

De gemeente gaat over de schoolgebouwen. De coronacrisis heeft nog eens duidelijk gemaakt hoe belangrijk een gezond binnenklimaat is met voldoende ventilatie. Voldoen aan de absolute minimumeisen, les met geopende ramen gedurende de winter, is wat ons betreft niet voldoende. Hier ligt een opdracht voor de gemeente, ook als gebouwen (deels) leegkomen. Dan denkt de gemeente actief mee over alternatieve bestemmingen. Op school en daarbuiten geven wij kinderen de ruimte met voldoende sport- en speelvoorzieningen.

6.6 Middelburg studentenstad

PvdA/GroenLinks wil dat Middelburg zich profileert als studentenstad. Hiervoor is een centraal gemeentelijk loket nodig waar studenten van alle onderwijsniveaus terecht kunnen met vragen over huisvesting, het realiseren van een studentensociëteit, studieplekken en outdoor sportvoorzieningen. Ook is een goed huisvestingsplan nodig, zodat we op tijd voldoende studentenkamers hebben. De studentenwoningen aan de Kanaalweg zijn bijna klaar en ook Campus Zeeland krijgt vorm.
Studenten van onder meer UCR en HZ brengen een nieuwe dynamiek en zorgen voor werkgelegenheid. Samen met Scalda mogen studenten van deze opleidingen gebruik maken van het toekomstige Joint Research Center. Wij juichen het toe als er via Scalda, HZ en UCR meer programma’s komen voor technische beroepen, want Zeeland heeft een grote behoefte aan technische vakkrachten.