De wens en oproep vanuit de inwoners, supermarkten en andere ondernemers was voor GroenLinks/PvdA de reden om het initiatief te nemen met een voorstel te komen. Op 31 oktober heeft GroenLinks/PvdA een initiatiefvoorstel ingediend bij de voorzitter van de gemeenteraad. Samen geschreven met de Lokale Partij Middelburg (LPM), D66 en VVD. Daarom kan dit voorstel op een brede steun in de gemeenteraad rekenen.

Raadslid Sylvestro Lorello: “De ruimere openstelling op zondag is niet alleen voor supermarkten, maar geldt voor alle winkels. De winkeltijdenverordening van Middelburg maakt geen onderscheid in winkels.”

De kern van het voorstel is om alle winkels in de hele gemeente Middelburg de mogelijkheid te geven om de deuren op zondag te openen. Dit hoeft dus niet, maar ondernemers zijn vrij om die keuze zelf te maken. De gewenste ingangsdatum is Pasen (zondag 31 maart 2024).

Er zal een goed debat plaatsvinden in de raadsvergadering, er zijn al partijen die vragen gesteld hebben aangaande de zondagsrust. “Het voorstel om de winkels op zondag open te mogen doen en de zondagsrust sluiten elkaar niet uit.” zegt raadslid Lorello.

Op 16 december wordt over het voorstel besloten in de gemeenteraad.