Het zal nog wel enkele maanden duren maar de kogel is ten minste door de kerk. De stationsbrug gaat dicht voor het autoverkeer. Hiermee gaat een lang gekoesterde wens van GroenLinks in vervulling.
Al begin jaren negentig diende Jaap Goetheer, toen raadslid voor GroenLinks moties in over de afsluiting van de Stationsbrug. Motivatie: de onveilige situatie voor voetgangers en fietsers op deze brug. De eerste moties werden lacherig weggedaan. Onrealistisch en autootje pesten dat waren de verwijten naar Jaap Goetheer. Met de jaren kreeg dit standpunt toch steeds meer aanhang en was GroenLinks niet meer de enige partij die dit riep. Het standpunt van het gemeentebestuur veranderde langzaam in “zodra het kan gaan we de Stationsbrug afsluiten”. Het zou kunnen zodra de tunnel onder het kanaal gereed was. Het kwam zelfs in coalitieakkoorden te staan.
Als het beleid zo helder was dan had je verwacht dat de stationsbrug op de dag dat de tunnel open ging gesloten zou zijn. Helaas. VVD, LPM en SGP begonnen te twijfelen. Was het nu wel echt nodig? De LPM wilde het natuurlijk ook veilig maken voor de fietser, dan maar een nieuwe brug. Zij vergaten daarbij dat de Kaaienroute ook autoluw moet worden. Dan maar een onderzoek er tegen aan gooien. Dit onderzoek van Goudappel Coffeng toonde aan dat de sluiting van de Stationsbrug mogelijk en zelfs gewenst was. De twijfelaars waren nog niet overtuigd en volgden de bekende strategie, de kwaliteit van het rapport aanvechten. Een rapport rijker en enkele duizenden euro’s armer besloot de raad , inclusief het grootste deel van de LPM, gisteren in meerderheid akkoord te gaan met de afsluiting van de brug.
Jaap, het kan soms lang duren, maar uiteindelijk komt het er van.