En nog zijn niet alle deuren dicht of is men overtuigd van besparing met behoud van klanten. Een vervolg op de vragen aan het college.

Laatst stelde ik als fractievoorzitter van GroenLinks vragen aan de bestuurders van Middelburg over de openstaande winkeldeuren tijdens koude winterdagen. Dat is niet vreemd, want GroenLinks is al vele jaren de milieupartij van Nederland. Het gaat er bij ons gewoon niet in dat winkeldeuren openstaan terwijl binnen de verwarmingen loeien. Je zet toch ook voordeur niet open in de winter!
Ik vond dat de gemeente iets moest proberen te doen aan deze verspilling van geld en energie. En dat gebeurde prompt. Enkele dagen na de vragen liepen een aantal stoere dames door de binnenstad van Middelburg om “de dichte deuren “te promoten. Tijdens een actie van het ZMF , de Vereniging van Binnenstadsondernemers, VOM, en de gemeente Middelburg werden bordjes uitgedeeld die  achter de gesloten voordeur konden gehangen worden.
De actie haalde de krant en het leek allemaal goed geslaagd. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Het idee van ondernemers dat gesloten deuren klanten afschrikt is heel hardnekkig. Tijdens een tochtje door de binnenstad van Middelburg op een gure vrijdagmiddag, turfde ik hoeveel winkels de deuren dicht hadden. Dat waren er bedroevend weinig.  Er was zelf een winkel met het bordje achter een geopende deur. Actie niet geslaagd dus!
Ik confronteerde de wethouder met deze informatie. Maar zoals verwacht gaf hij niet thuis. Het was een geslaagde actie volgens hem. Daaruit concludeer ik dat daarmee wat het bestuur van Middelburg betreft de kous nu af is en men weer over gaat tot de orde van de dag.
Maar wij geven de strijd natuurlijk niet op. Er zullen meer en vaker acties nodig zijn om de deuren echt allemaal dicht te krijgen.  De fractie van GroenLinks Middelburg beraadt zich op vervolgstappen. En misschien kunnen de lezers van dit stukje ook een bijdrage leveren. Als klant kan je de winkelier helpen het milieu en de portemonnee te sparen. Ga in gesprek met de winkelier en verzeker hem/haar ervan dat een deur die dicht is je er niet van zal weerhouden om binnen te komen. Kom zelf in actie! Maak het verschil voor ons milieu.
Alvast bedankt.