Het woord is aan raadslid...  Leny van den Heuvel:

De gemeenteraad heeft in haar vergadering besloten om een onderzoek te doen naar het instellen van een jongerenraad, -commissie of iets dergelijks. Met als doel de raad gevraagd en ongevraagd te adviseren over raadsstukken die jongeren ook aangaan.

Daarom is er een werkgroep geformeerd die gaat onderzoeken hoe we jongeren kunnen bereiken en of er animo is om deel te nemen in een werkgroep. We denken dan aan jongeren vanaf ongeveer 13 tot 21 jaar.

Het is de bedoeling dat de werkgroep een plan maakt om met jongeren in contact te komen. Bij voldoende belangstelling gaat er een raadsvoorstel naar de gemeenteraad met het verzoek het plan te steunen. De volgend stap is dan het instellen van een jongerenwerkgroep die gemeenteraadsleden adviseert bij bepaalde raadsstukken maar die zeker ook zelf het initiatief kan nemen om zaken te bespreken.

Het zou toch prachtig zijn om op deze manier jongeren te interesseren voor politiek en betrekken bij zaken die voor hen belangrijk zijn!

We hebben al ervaringen met leerlingen van verschillende scholen die in de raadszaal bepaalde thema’s komen presenteren. Het is bijzonder om te bemerken dat zij erg betrokken zijn.

Geïnteresseerde jongeren die politiek belangrijk vinden, laat van je horen!

Leny van den Heuvel

GroenLinks