Op zich een goede zaak, natuurlijk. Helaas maakt een dergelijke helikopter ook tien keer zoveel lawaai. Dat betekent dat je hem in de wijde omgeving zult horen als hij opstijgt en landt.                   
Niet alleen de toeristen op het Waterpark, maar ook de bewoners van Arnemuiden op twee kilometer afstand.
En waarschijnlijk krijgt Middelburg Zuid, afhankelijk van de wind er ook nog wat van mee.
Plus natuurlijk het deel van Walcheren waar de heli overheen vliegt, want die neemt de kortste weg naar de plaats waar hulp nodig is.

SAR-helikopters moeten minimaal twee vaste, gelijkwaardige bases hebben. Een in het noorden (Den Helder).
De ander meer zuidelijk en dat wordt - mogelijk - vliegveld Midden Zeeland.                 
Volgens de directeur van het vliegveld zou het aantal vluchten in dat geval beperkt zijn; maximaal 60 per jaar ’s nachts. Maar hoe zit het dan overdag?
Met het nieuwe luchthavenbesluit dat de Provincie heeft genomen mag een SAR helikopter in noodgevallen landen op/opstijgen vanaf  Midden Zeeland.
Daar is geen limiet aan. Dus als er meerdere noodgevallen zijn per week dan vliegt de heli vaker.
En dat zal zeker zo zijn want de helikopter moet de gehele Zeeuwse kust bedienen. Terwijl er voorheen alleen een helikopter vanuit Rotterdam hierheen kwam als er een noodgeval was.

Daarnaast zijn er geregeld oefenvluchten noodzakelijk. Of die ook onder de noemer van noodgevallen’ kunnen worden geschaard is onduidelijk.
Het lijkt ons in ieder geval onlogisch om alleen in Den Helder je personeel te trainen. Het gaat er toch ook om dat je het gebied goed leert kennen.

Je vraagt je af, waarom er in een relatief nog stil gebied als Zeeland voor een basis van SAR helikopters wordt gekozen? De zuidelijke basis van het bedrijf (NHN) dat de huidige SAR helikopters vliegt ligt in Rotterdam, naast de Maasvlakte. Daar heeft niemand last van het lawaai van een opstijgende helikopter.

Daarnaast is er nog Airport Rotterdam waar het ook mogelijk is om een basis te maken. Bristow kiest daarentegen voor Midden Zeeland.

De reden? We vermoeden dat het - zoals zo vaak - te maken heeft met de kosten. Die zullen bij Midden-Zeeland lager zijn dan in de Randstad.
Daarmee kan Bristow een beter (lees goedkoper) bod doen aan Defensie dan het huidige bedrijf NHN. Dat momenteel die aanbesteding ook aanvecht.

Zo lijkt het erop dat zonder dat iemand het in de gaten heeft defensie ons iets in de maag schuift dat hen financieel beter uitkomt.
Mariniers wilden niet naar Zeeland komen. Nu krijgen we wellicht ongevraagd een helikopterbasis.