Op de Nationale Boomfeestdag 17 maart zal GroenLinks Middelburg een Ginkgo Biloba planten in het Amaliapark, vlakbij de ingang aan de Laan der Verenigde Naties (Laurens Stommesweg). GroenLinks heeft in het verkiezingsprogramma staan dat zij wil streven naar 1% meer bomen in de stad, daar wil zij dan ook zelf haar steentje aan bijdragen. Namens de gemeente zal de “groene” ambtenaar Dick Sakko aanwezig zijn.

De oudst bekende Ginkgo is naar schatting 1000 jaar, in de Utrechtse Hortus staat een Ginkgo van ruim 235 jaar, de oudste van Europa. De Ginkgo kan dus wel een paar honderd jaar staan, en daarbij voldoet de boom mooi aan ons thema duurzaamheid!! De keuze is niet alleen op de Ginkgo gevallen omdat deze boom zo’n hoge ouderdom kan bereiken. Menigeen heeft daar zo zijn verhaal bij.

De Duitse wetenschapper, filosoof, botanicus en dichter Johann Wolfgang von Goethe heeft het over het enkel/dubbele wezen van de Ginkgo in een gedicht dat hij schreef in Heidelberg voor zijn geliefde Marianne von Willemer. Hij werd daarbij geïnspireerd door de boom, en met name het tweelobbige blad (biloba). De boom wordt daarom ook wel Goetheboom genoemd. Ter ere van de dichter zal het gedicht worden voorgedragen door ons raadslid Adrie van ’t Westeinde. De boom wordt dan ook opgedragen aan Goethe, voor de boom zal een bord worden geplaatst met de tekst van het gedicht in het Duits en Nederlands. Dat maakt velen misschien nieuwsgierig naar de verbinding met Goethe.

De bladeren gebruiken de Chinezen en Japanners al sinds oudsher als kruidenmedicijn en worden nog steeds gebruikt in medicinale thee voor de bloedcirculatie en tegen bijv. astma, bronchitis, gehoorverlies, hoesten,  geheugenverlies, huidziekten, angst etc.

In de Westerse wereld werden de bladeren eind jaren 50 onderwerp van studie. De Duitse dr. Willmar Schwabe produceerde in 1965 uit de bestanddelen van de bladeren een extract onder de naam Tebonin. Later gingen ook andere bedrijven het extract ontwikkelen.
Er zijn inmiddels honderden wetenschappelijke studies en onderzoeken verricht naar de chemie, farmacologie en klinische toepassing van de bladeren, meestal door Europese onderzoekers, maar nu ook in de USA. Het wordt in een speciale vorm (ginkgolide B) toegepast bij bijvoorbeeld het voorkomen van afstoting van getransplanteerde organen, astma en toxische shock.

En voor ons? Voor ons is het een geschenk aan een groen Middelburg!!!

Wie: Leden, fractie en bestuur GroenLinks Middelburg

Waar: Amaliapark, ingang Laan de Verenigde Naties/Laurens Stommesweg, Middelburg

Tijd : 13.00 uur

Voor meer informatie: Reint Rengers, M 06-51659503