Duitse toeristen gaan Zeeland mogelijk mijden als in Borssele een tweede kerncentrale wordt gebouwd. Het Kenniscentrum Kusttoerisme vreest dat de discussie over uitbreiding in Borssele slecht valt in Duitsland, waar een grote anti-kernenergiebeweging op gang is gekomen.

Gezond en natuur

Minimaal veertig procent van de toeristen die Zeeland bezoeken is van Duitse afkomst, zegt manager Margot Tempelman van het kenniscentrum.

‘Zij hechten heel sterk aan duurzaamheid, gezonde voeding, natuur beleven. Wij vragen ons af wat de discussie over uitbreiding in Borssele betekent voor de toestroom van deze toeristen.’

Afzeggingen

Vooralsnog weerhoudt de aanwezigheid van de kerncentrale Duitsers er niet van om in Zeeland vakantie te houden, zegt Tempelman. Maar dat kan snel omslaan, weet het kenniscentrum uit het verleden. ‘Toen er een container met giftige zakjes op zee dreef en gifzakjes aanspoelden op de Zeeuwse stranden, werd dat breed uitgemeten in de Duitse pers.

Dat leidde direct tot afzeggingen.’

Geen gelukkige combinatie

Het Kenniscentrum Kusttoerisme, een samenwerking tussen overheid, onderwijsinstellingen en ondernemers, neemt zelf geen standpunt in over kernenergie, zegt Tempelman. ‘Maar duidelijk is dat industriële ontwikkeling en toerisme geen gelukkige combinatie is. Toeristen komen naar Zeeland voor de schone, rustige, groene omgeving. Daar draagt groei van industrie – dus ook de industrie van kernenergie – niet aan bij.’

Bron: Binnnelands Bestuur 31 mei 2011