In twee weken tijd zijn er vanuit Middelburg 396 klachten over vuurwerk binnengekomen op het meldpunt vuurwerkoverlast.nl. Uit het hele land kwamen er in totaal 89.623 meldingen binnen. Dat is 10.000 meer dan een jaar geleden. In heel Zeeland waren er 1796 klachten. Relatief scoorde Middelburg hoger dan het landelijk gemiddelde.

Van de meldingen gaat 70 procent over de extreem harde knallen van zwaar vuurwerk, 15 procent gaat over vuurwerkstress bij huisdieren, 5 procent over gevaarlijke situaties op straat en 4 procent over vuurwerkschade. De overige meldingen gaan over achtergelaten vuurwerkafval, ongezonde kruitdampen en bedreiging of belemmering van hulpverleners.

Het meldpunt vuurwerkoverlast.nl is een initiatief van 15 lokale GroenLinks-fracties (waaronder Middelburg) en wordt ondersteund door het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap. Met het meldpunt willen de initiatiefnemers de omvang van de vuurwerkoverlast in beeld brengen. Het liefst zien ze dat vuurwerk met Oud en Nieuw alleen nog door professionals wordt afgestoken.

De meldingen worden verwerkt in een rapport dat wordt aangeboden aan de Tweede Kamer en aan 15 burgemeesters. In het rapport komen ook aanbevelingen te staan voor de gemeente Middelburg. Gemeenten die aanbevelingen uit het rapport van vorig jaar hebben overgenomen hadden deze jaarwisseling minder vuurwerkoverlast. Zo bleek het instellen van vuurwerkvrije zones een effectief middel om overlast en schade tegen te gaan.