Nieuws gefilterd op Fractie

13 juni: thema-avond 'collectief zonnepanelenpark' (postcoderoos)

Het Energieservicepunt Zeeland nodigt u van harte uit voor een provinciale voorlichtingsbijeenkomst over postcoderoosprojecten op dinsdagavond 13 juni van 20:00-22:00 uur in het Stadskantoor van Goes. De postcoderoosregeling (PCR) biedt een goed perspectief voor woningeigenaren, huurders en organisaties die hun energiehuishouding willen verduurzamen, maar zelf geen zonnepanelen op het dak kunnen of mogen plaatsen. Informatie en aanmelden: lees hier

Vragen bomenkap Vogeldijk

De provincie is voornemens de bomen aan de Vogeldijk, langs het Kanaal door Walcheren, tussen Oost-Souburg en Middelburg, te kappen en gaat hiervoor een vergunning aanvragen bij de gemeente Vlissingen en waterschap Scheldestromen (zie persbericht). GroenLinks kan zich niet vinden in de argumenten en stelde vragen (d.d. 5 april).  Uit de antwoorden blijkt dat partijen opnieuw om tafel gaan "om te komen tot een eensluidend advies en breed gedragen oplossing" >>

Bomenkap Middelburg tijdens broedseizoen

In de PZC van 14 april jl. lazen we over opgestapelde boomstammen en bomen met kluit langs de Prooijenseweg, even buiten Middelburg. Het stuk grond wordt verkocht, “de bomen die er nu nog stonden zijn te oud”, zo lezen we. Honderden bomen zijn gekapt, in het broedseizoen. Gerwi Temmink stelde op 18 april jl. vragen. Hoewel de provincie zelf zegt rekening te houden met het broedseizoen, is het werk na onderzoek niet stilgelegd. GroenLinks vindt dat bomen kappen tijdens het broedseizoen altijd verstorend werkt, namelijk ook voor vogels de in de nabije omgeving. De antwoorden van GS:

UCR onderzoek naar de perceptie van klimaatverandering - doe mee!

Klimaatverandering is een veelbesproken onderwerp. Toch bestaan er grote verschillen in de manier waarop mensen klimaatverandering ervaren en het belang dat mensen eraan hechten.

De University College Roosevelt wil met deze enquête onder andere in kaart brengen of inwoners van Zeeland klimaatverandering ervaren als een bedreiging en of er verschillen bestaan tussen Zeeuwse regio’s in de perceptie van klimaatverandering. De enquête bevat dezelfde vragen als een grootschalig internationaal onderzoek dat in 2015 is gepubliceerd in “Nature Climate Change”, zodat de Zeeuwse uitkomsten kunnen worden vergeleken met die in andere landen en met het Nederlandse gemiddelde.

Doe je mee? Het zijn maar een paar vragen, klik hier