Nieuws gefilterd op niets

4 okt.: Stop Zeeuwse Lagune - doe mee!

Op 4 oktober om 18u30 wordt een menselijk lint gevormd rond het gemeentehuis van Noord-Beveland in Wissekerke (Voorstraat 31, 4491 EV). Met deze actie wordt aandacht gevraagd voor de waarde van de kust en het landschap. Dit wordt bedreigd met de komst van Zeeuwse Lagune, een megalomaan plan dat het unieke wijdse uitzicht en de ongerepte kust voorgoed verandert. In de Zeeuwse Kustvisie is overeengekomen dat het uitzicht vanaf de dammen onaangetast blijft. Dit plan mag niet doorgaan.

Lees meer en doe mee op 4 oktober - aanmelden is zeer gewenst, zodat de organisatie kan zorgen voor een goed verloop. Laat zien dat je hart hebt voor de Zeeuwse kust!

Geld voor Porthos?

Afgelopen maandag tijdens de raadsvergadering stemde de raad van Middelburg over het tijdelijk extra mensen aantrekken voor het uitwerken van een nieuwe structuur voor Porthos. Dat kost uiteraard geld. . GroenLinks diende een motie in om minder aan overhead en meer aan zorg te besteden. Alleen de fracties van D66, GroenLinks en LPM stemden maandagavond tegen. Ze vinden dat het mogelijk moet zijn om met het huidige aantal ambtenaren die nieuwe structuur te bedenken en uit te werken.

Stop Brouwerseiland, de laatste kans!

Ondanks enorm maatschappelijk protest heeft de gemeente Schouwen-Duivenland 'ja' gezegd tegen de aanleg van villapark Brouwerseiland aan de Brouwersdam. Onbegrijpelijk, want dit villapark zal de horizon domineren. Natuur gaat verloren, een internationale surfspot is in het geding en het belemmert de publieke toegang van het gebied. Daarom stapt de Zeeuwse Milieufederatie naar de rechter, want alleen die kan de bouw nog stoppen. Jouw financiële steun is daarbij nodig. Er is een crowdfundingactie gestart en die loopt buitengewoon goed. Help je mee met de laatste loodjes?

Crowdfunding sluiting kerncentrales Tihange en Doel

In Europa staan tientallen sterk verouderde kerncentrales. Het zou goed zijn als die zo spoedig mogelijk dichtgaan. Tihange 2 en Doel 3 springen er uit wat betreft de risico's. Hier lees je er meer over. Mocht er in Tihange of Doel een kernramp plaatsvinden, dan kunnen grote delen van Nederland ernstig radioactief besmet besmet raken. De oplossing is deze centrales onmiddellijk te sluiten. WISE heeft hiervoor een plan en is gestart met crowdfunding. Lees meer

Zeeuwse Kustvisie bijna af

De Zeeuwse kust is van grote waarde. Het is een aantrekkelijk recreatiegebied, bevat mooie natuur en beschermt ons tegen water. Om de kustkwaliteiten te beschermen, versterken en ontwikkelen, is de Zeeuwse Kustvisie opgesteld. Onlangs hebben de samenwerkende partners de Kustvisie definitief gemaakt; deze wordt nu voorgelegd aan de algemene besturen. Stemmen zij daarmee in, dan volgt na de zomer de ondertekening van het convenant met daarin uitgangspunten voor uitvoering en acties.